Om oss

Norrlandsfonden är norra Sveriges ledande topplånefinansiär som skapar framgång genom att främja utvecklingen i regionens tillväxtföretag. Varje år lånar vi ut mer än 300 miljoner kronor till nyetablering, utveckling och expansion i det norrländska näringslivet. Sedan starten 1961 har vi lånat ut omkring 8 miljarder kronor som i sin tur bidragit till investeringar för 25 miljarder kronor. Det är vårt sätt att bidra till att Norrland växer, skapa framtidstro och framgång i vår del av landet.

Året som gått

0
Antal kunder vid årets slut
0
Genererade investeringar i miljarder

Våra kunders tillväxt senaste 5-årsperioden

0%
Förändring omsättning
0%
Förändring antal anställda

Vd-ord

I spåren av pandemin väntar stora utmaningar och möjligheter för företagen i Norrland. Långsiktiga trender inom digitalisering, automatisering och elektrifiering har accelererat och skapar möjligheter för företag, men även en risk för de som inte klarar av omställningen. I denna snabbt föränderliga omgivning har Norrlandsfonden en unik möjlighet att tillgodose kundernas behov genom personligt bemötande av engagerade medarbetare och med stöd av moderna digitala verktyg. Jag är tacksam för att ha fått förtroendet att ta över ledarskapet för Norrlandsfonden och ser fram emot att leda en stark och respekterad verksamhet framåt.

 


Niklas Jonsson, vd


 

Hållbart för Norrland

Hållbarhet är centralt för Norrlandsfonden som i 60 år finansierat små- och medelstora företag i de fem nordligaste länen och är en viktig aktör på den finansiella marknaden i Norrland. För Norrlandsfonden handlar hållbarhet om ett långsiktigt förhållningssätt – att tillgodose dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter. Norrlandsfondens företagskultur med kärnvärdena Långsiktighet, Kompetens och Engagemang ska prägla hur verksamheten agerar som affärspartner, arbetsgivare och placerare.

Lån i procent till företag som ägs eller leds av kvinnor
1,2
Antal miljoner kronor som gått till samhällsprojekt
Utlåning i procent till företag i Norrlands inland

Vi och några av våra kunder

Vi verkar i en dynamisk tillväxtregion med framgångsrika företag som sätter Norrland och Sverige på kartan inom allt från besöksnäring till datacenter och basindustri. Företag som bidrar till att lösa några av vår tid stora utmaningar och som är nyckelspelare i resan mot en mer hållbar framtid. Läs gärna mer om några av våra framgångsrika case.

Docty – De vågade satsa mitt i krisen

Umeåföretaget Docty grundades 2020 med ambitionen att bli marknadsledande inom digifysisk vård i Sverige. Genom ett samarbete med Apoteksgruppen kan Docty erbjuda både nätläkare och fysisk provtagning.

– Pandemin skapade ett stort behov på marknaden. Den snabba tillväxten innebar ekonomisk risk. Norrlandsfondens lån gjorde att vi kunde köpa in antikroppstesterna. För oss var det ett stort steg, säger Docys vd Pontus Kressner.

På tre månader rekryterade Docty över 300 personer och företaget har idag verksamhet på 60 orter i Sverige, från Kalix i norr till Ystad i söder, samt en omsättning på 50 miljoner.

När vaccineringen påbörjades hade Docty redan inlett samarbeten med ett antal regioner. Bolaget satsar nu på att bli Sveriges största privata vaccinatör mot covid-19.

–Norrlandsfonden har verkligen varit en nyckel för vår tillväxt. De har vågat tro på oss och på våra planer och gjort det möjligt för oss att växa i den här takten, avslutar Pontus Kressner.

Företagsanalytiker: Anna Hedström 

Marknadsområden: Umeå med kranskommuner och Lycksele

Varför tror ni på Docty? Teamet i Docty, med erfarenhet både från vården och IT-världen, har skapat ett tids- och kostnadseffektivt sätt att erbjuda tjänster där den digitala och fysiska vården korsar varandra

Hur ser framtiden ut för företaget? Jag spår en ljus framtid där Docty bidrar till samhällsnytta genom att erbjuda effektiv hjälp vid antikroppstestning och vaccination under pandemin. Och efter pandemin finns det fortsatt många områden där samma teknik är applicerbar.

Docty

Isakssons Markteknik – förvandlar bergtäkter till kundvärde

Företaget startades i Kalix 2010 av de två maskinintresserade bröderna Andreas och Mikael Isaksson som skaffade en begagnad grävmaskin och utförde uppdrag på kvällar och helger vid sidan om sina ordinarie jobb. Det som då var en dröm och ett embryo till ett eget företag är i dag Br. Isakssons Markteknik AB, en växande verksamhet med Norrland som arbetsfält. Norrlandsfonden är en av bolagets finansiärer.

– Vi tog steget 2018 när vi investerade i vår första krossanläggning. Då började vi också jobba med långsiktiga avtal och mot större projekt. Våra kunder idag är framförallt stora samhällsbyggare, skogsbolag och företag inom bygg- och infrastrukturprojekt. Bolaget stoltserar med 3 krossanläggningar och världens bästa medarbetare. säger vd Andreas Isaksson. 

Idag har bolaget 31 anställda och en toppmodern maskinpark. Krossning av berg sker dels i egna täkter, och i stor skala på entreprenad mot andra täktinnehavare i norr- och västerbotten. Efterfrågan på deras produkter är väldigt hög och bolaget får genomföra investeringar med jämna mellanrum för att möta efterfrågan.

Företagsanalytiker: Erik Nyström

Marknadsområde: Piteå, Luleå, Kalix och Haparanda

Varför tror ni på Isakssons Markteknik? Den expansion som företaget presterat sker med bibehållen lönsamhet. Jag tror att deras kundfokus, produktkvalitet och förmåga att hitta kunder på flera marknader är ett framgångsrecept. Jag ser fram emot att följa deras fortsatta resa, säger Erik Nyström, Norrlandsfonden.

Hur ser framtiden ut för företaget? Med tanke på alla byggprojekt och infrastruktursatsningar som sker i vår region så tror jag att bolaget står inför en ljus framtid.

Isakssons Markteknik

Förändrat beteende gav starkare marknad

K Ungh är ett framgångsrikt företag i Bollnäs som tillverkar våtservetter. Norrlandsfonden har varit med som finansiell partner sedan 2001.

– Jag började från noll med det häoch varje gång jag har velat växa och bygga ut har jag behövt låna pengar föatt kunna finansiera satsningen. Norrlandsfonden har varit med ända sedan första expansionen och har varit väldigt viktiga för oss under vår väg framåt, säger grundaren och vd Kjell Ungh.

Under pandemin har efterfrågan på sanitetsprodukter, som våtservetter, skjutit i höjden. Nu investerar företaget genom att lägga till ytterligare en produktionslinje och öka produktionskapaciteten med närmare 30 procent.  

 -Hela året har faktiskt varit sanslöst. Maskinerna har gått för fullt, även på kvällar, nätter och helger. Förhoppningsvis kan vi ha en lugnare produktionstakt när utbyggnaden är färdig i oktober. Samtidigt tror jag att de nya vanorna, där våtservetter används i större utsträckning, kommer att leva kvar, säger Kjell Ungh.

Företagsanalytiker: Johanna Ceder

Marknadsområde: Bollnäs, Hudiksvall, Ljusdal, Ovanåker, Söderhamn, Gävle, Hofors, Ockelbo och Sandviken.

Varför tror ni på K Ungh? Det är ett mycket välskött företag med en helt unik  produktionsanläggning i Bollnäs och dessutom en viktig arbetsgivare på orten.

Hur ser framtiden ut för företaget? Den ser mycket lovande ut. Jag är själv mamma och hade nog inte klarat mig utan våtservetterna när barnen var små.

K Ungh

MicroGroup – gör Sverige uppkopplat

MicroGroup i Örnsköldsvik har utvecklat ett unikt system för att leverera trådlöst bredband. Tjänsten vänder sig till privatkunder, bostadsrättsföreningar och företag i alla storlekar. Norrlandsfonden är en av bolagets finansiärer.

– Pandemin har medfört att många jobbar och studerar hemifrån, vilket ställer krav på snabb och pålitlig bredbandsförbindelse. Vi har ökat vår orderingång med 400 procent, säger vd Jonas Hellström.

Jonas Hellström är övertygad om att marknaden även framöver kommer att vara bra. På många ställen är det dyrt och olämpligt att gräva. Dessutom kan MicroGroup erbjuda 1 000 mbit med vårt trådlösa bredband, så bandbredden är ingen flaskhals.

-Med den efterfrågan som vi nu har på marknaden avser vi att trycka på gasen och även rikta vårt erbjudande till fler områden i Sverige där vi tror att vår lösning skulle fungera perfekt. För närvarande bygger vi ut näten i 20 kommuner, avslutar Jonas Hellström.

Företagsanalytiker: Daniel Moberg

Marknadsområden: Härnösand, Kramfors, Sollefteå, Vilhelmina, Åsele och Örnsköldsvik.

Varför tror ni på MicroGroup? Deras teknik är ett fantastiskt komplement till andra lösningar, exempelvis grävd fiber. Bolaget har ju många kunder i städer och tätbefolkade områden, men tillhandahåller också suverän teknik för att koppla upp mer glesbefolkade regioner. Stor nytta för att hålla ihop Sverige. 

Hur ser framtiden ut för företaget? Det finns fortfarande mycket kvar att göra för att säkra tillgång till internet för alla.  Jag tror verkligen att framtiden ser ljus ut för detta bolag.

Microgroup

Digital träningstjänst på export

MyMOWO i Östersund vill digitalisera gymupplevelsen och få fler människor att röra på sig. Målet är att bli störst på hemmaträning i Europa.

– En digitalisering av träningen skapar möjligheter så att fler hinner träna. Man behöver inte längre åka någonstans för att få bra och omväxlande träning. Det sparar otroligt mycket tid, säger Frida Stein, vd på MyMOWO.

Tjänsten har funnits på marknaden sedan 2016 och har sedan dess växt med både användare och innehåll. Samma år inleddes samarbetet med Norrlandsfonden.

– Norrlandsfonden har haft en enorm betydelse för oss. Deras konvertibellån har gjort så att vi kunnat växa och har varit ett komplement till andra finansiärer. Vi bjuder in dem till ägargruppen, trots att de inte är delägare, så att vi kan ta del av deras erfarenhet. Deras kunskap har varit lika viktig som delägarnas, säger Frida Stein.

Idag finns MyMOWO endast i Sverige men lanserar nu tjänsten i fler länder. Målet är att bli den största digitala träningstjänsten för hemmaträning i Europa.

Företagsanalytiker: Inga-Lena Wahlstedt

Marknadsområde: Jämtland, Dorotea, Ånge

Varför tror ni på MyMOWO? Intresset för att träna genom appar har ökat rejält de senaste åren. Med en uppdaterad teknologi som möjliggör nya träningsmetoder och inspiration är MyMOWOS tjänster mycket attraktiva. 

Hur ser ni på framtiden för företaget? Gymmet som alltid är öppet. Hundratals varierande pass som inte behöver bokas i förväg utan alltid är tillgängliga. Med möjligheten att ladda ner dem kan du också träna utan uppkoppling. Enklare kan det inte bli. Det ser allt fler nu och troligen är trenden här för att stanna.

MyMOWO

Fysiska minnen i en digital värld

Skellefteåföretagets grundare Lina Andersson fick idén till Once Upon när hennes tredje barn var några år gammalt. Hon hade mängder av fotografier i sin telefon men nästan inga utskrivna bilder. När hon började leta efter en tjänst för att skapa en fotobok av sina bilder så hittade hon istället en öppning på marknaden.

– Det fanns andra fotobokstjänster men de hade inte den kombinationen av text och bild som jag ville ha. Då jobbade hon som producent på digitalbyrån North Kingdom i Skellefteå. Grundarna till North Kingdom tände på idén och har varit med på resan som delägare ända sedan dess.

Idag ligger försäljningen på närmare 20 000 fotoböcker i månaden. Försäljningen sker framförallt i Sverige Tyskland, Nederländerna och Storbritannien.

– Jag har bara positiva saker att säga om Norrlandsfonden. De har kommit in i lägen där det betytt väldigt mycket för oss och bidrog med kapital i rätt tidpunkt som gjorde att vi kunde komma vidare och utvecklas, säger Lina Andersson.

Företagsanalytiker: Per Nilsson

Marknadsområde: Skellefteå, Norsjö, Malå, Sorsele, Storuman, Boden och Jokkmokk.

Varför tror ni på Once Upon? Once Upon är en framgångssaga. En kompetent entreprenör med en bra idé som får uppbackning av en erfaren omgivning, bland annat North Kingdom, och når framgång på en konkurrensutsatt marknad.

Hur ser ni på framtiden för företaget? Vi tror på Once Upon med Lina och hennes team. Bolaget har dessutom fått draghjälp av investerare som bland annat Spin Top Ventures och Verdane. De tillhandahåller muskler för fortsatt expansion på nya marknader.

Once Upon

Solifer Polar – När resorna ställdes in så ökade beställningarna

Solifer Polar i Dorotea tillverkar husvagnar och husbilar anpassade för arktiskt klimat. Företaget har funnits på samma plats sedan 1968 och producerar själv många delar till sina bilar och vagnar.  

– Norrlandsfonden har varit en viktig partner och en resurs för oss under lång tid. Det är en krävande bransch och produktutveckling kostar, säger Tony Ekström.

När pandemin slog till och resandet begränsades rasade också beställningarna på nya husbilar och husvagnar. Då ställdes Solifer Polar inför valet att antingen varsla personal eller fortsätta producera vagnar och hoppas på att marknaden skulle vända. De valde att fortsätta producera.  

Under pandemins sjunde månad kom vändningen och beställningarna började strömma in. Solifer Polar sålde slut på hela sin produktionskapacitet ända fram till sommaren 2021. Till sommaren kommer de investera för att öka kapaciteten ytterligare.  

– Det här året har varit som en kontrastbehandling – som att först hoppa ner i en isvak och sedan sätta sig i bastun, avslutar Tony Ekström.

Företagsanalytiker: Inga-Lena Wahlstedt

Marknadsområde: Jämtland, Dorotea, Ånge

Varför tror ni på Solifer Polar? Det är ett företag som sedan mer än ett halvt sekel byggt husvagnar och de har flera generationer av nöjda kunder. Företagets starka drivkraft att ligga steget före har gjort i att de i många fall varit först på marknaden med moderna tekniska lösningar.  

Hur ser framtiden ut för företaget? Framtiden ser ljus ut då intresset för husvagnssemester ökar på bred front. Solifer Polars premiumprofil med moderna vagnar väl lämpade för alla klimat gör dem extra attraktiva i en tid där fler och fler gärna hemestrar året runt.

Solifer Polar

Storartad lansering för digital scen

Grundarna till sundsvallsbolaget VOYD har skapat en plattform som fungerar som en digital scen för pay-per-view där kreatörer och artister kan sälja exklusivt videoinnehåll till sina fans eller följare. Norrlandsfonden har varit med och finansierat VOYD sedan 2017.

-Norrlandsfonden har varit en väldigt bra finansiär som funnits med oss hela vägen. Jag brukar rekommendera dem för alla företagare jag träffar för de står verkligen på entreprenörens sida, säger VOYDs vd Jesper Johansson.

VOYD genomförde en investeringsrunda för att samla kapital till lanseringen som avslutades två veckor innan pandemin tog fart på allvar. VOYD öppnade plattformen för allmänheten i maj 2020.

Efter en stor framgång planerar VOYD att öppna plattformen i fler länder. I dagsläget finns VOYD i Sverige, Norge och Danmark. De har ett samarbete med världens största biljettbokare Ticketmaster.

– Det är en otroligt spännande utveckling. Vi är väldigt stolta över att vår plattform blivit en viktig inkomstkälla för många kreatörer i en tid när digitala scener är det enda helt smittskyddsäkra alternativet, säger Jesper Johansson.

Företagsanalytiker: Per-Erik Persson 

Marknadsområde: Sundsvall/Timrå, Nordanstig och Härjedalen.

Varför tror ni på VOYD? VOYD har en skalbar affärsmodell med en marknad som sträcker sig över hela världen. Deras affärsidé och teknologi ligger helt rätt i tiden. 

Hur ser framtiden ut för företaget? I mina ögon ser framtiden bra ut. Företaget har redan kunder runt om i världen och har fått ett tydligt marknadsgenombrott. VOYD kommer att fortsätta växa långsiktigt.

Voyd

Snabb omställning räddade personalen

Camp Ripan är en hotellanläggning med Spa i Kiruna. År 2002 köpte Monika Lind anläggningen och har sedan dess drivit verksamheten tillsammans med sin familj. Under dessa år har de successivt gjort stora renoveringar för att anpassa verksamheten till de internationella kunder som vanligtvis besöker Camp Ripan.  

– Norrlandsfonden har spelat en viktig roll för oss. De har varit med under hela resan och därför har även våra andra finansiärer känt sig trygga och vågat satsa på oss. Utan Norrlandsfonden hade vi inte varit där vi är idag, säger Monika.  

 Under 2020 hade Camp Ripan planer på att bygga tre exklusiva stugor som skulle fungera som anläggningens sviter. Nu kommer de till följd av pandemin istället att använda finansieringen till att öppna en ny padelhall för att öka sin attraktionskraft på inhemska turister. Hallen blir Kirunas första. 

Företagsanalytiker: Petter Alapää

Marknadsområde: Arjeplog, Arvidsjaur, Gällivare, Kiruna, Pajala, Älvsbyn, Överkalix och Övertorneå.

Varför tror ni på Camp Ripan?

Camp Ripan har ett inarbetat varumärke med en god kvalitet i det som levereras till kunderna och de riktar sig till flera olika kundsegment. I kombination med att det är ett familjeföretag med bra koll på hur verksamhetens ska styras finns också alla möjligheter till fortsatt god utveckling för företaget.

Hur ser framtiden ut för företaget?

Framtiden ser mycket lovande ut. De har anpassat verksamheten utifrån pandemin och kan driva verksamheten med hänsyn till detta i väntan på att världen successivt normaliseras.

Camp Ripan